زنده یاد داوودی

 

در بهمن ماه سال 1368 از طرف فدراسیون کوهنوردی برنامه هایی به مناسبت پیروزی انقلاب برگزار  گردید.دو برنامه از همه شاخص تر بود:یکی از برنامه ها صعود بین المللی به قله دماوند از چند جبهه و دیگری ،دیواره شمالی علم کوه بود.

در برنامه صعود به قله دماوند بنده سرپرستی تیم صعود به جبهه شمال شرقی را عهده دار بودم.در این برنامه کوهنوردانی از کشورهای هند،چین،پاکستان و ... شرکت داشتند .صعود به قله بعد از چند روز با همه سختی هایش با موفقیت و سلامتی به اتمام رسید و تیم عازم پائین آمدن شد. در مسیر برگشت نزدیک چشمه اسپید با استقبال آقای سید مرتضی موسوی مسئول کمیته فنی فدراسیون وقت که سرپرستی تیم جبهه شمالی را نیز عهده دار بودند،مواجه شدیم و ضمن تبریک و خسته نباشید به اتفاق راه برگشت را در پیش گرفتیم.بعد از مدتی به گزنه رسیدیم که در این هنگام ایشان ما را در جریان واقعه هولناکی قرار داد،این خبر کلیه اعضاء تیم را در ماتم فرو برد و لذت صعود و شیرینی پیروزی را تلخ و اشک را در چشمانمان نمایان کرد.خبر از این قرار بود که:محمد داوودی در هنگام اجرای برنامه صعود از دیواره شمالی علم کوه دچار کسالت و به علت شدت عارضه به پایین منتقل و به تهران اعزام می گردد و گویا معالجات ثمر بخش واقع نمی شود و جان به جان آفرین تسلیم می کند!!!!

"البته بعدها معلوم شد عوارض یاد شده در اثر ادم ریوی بوده که تا آن زمان این عارضه ناشناخته بود،ایشان 5 ماه قبل به قله هفت هزار متری در هیمالیای کشمیر صعود داشته و در آنجا زمینه آن بیماری برایش فراهم شده بود"  (فصلنامه کوه شماره 10 ص 29)

فدراسیون برای کوهنوردان خارجی برنامه گردش و دیدنیهای ایران عزیزمان را در نظر گرفته بود و آنها هم در انتظار برپایی محفل جشن و شادی بودند،اما ماتم و غمی که بر چهره های کوهنوردان ایرانی مستولی بود ناخودآگاه به میهمانان خارجی هم سرایت کرد و از موضوع متاثر شدند و با همان لباسها و چهره های سرمازده و خستگی تن و جان در مراسم و یادبودهای مختلفی که به همین منظور برگزار شده بود با کوهنوردان ایرانی به عنوان یک پیکر واحد در آمده و گاهی هم بغض و اشک آنها را مشاهده می کردیم.

مراسم ترحیم در مسجد شمیرانات

برخی از آنها از جمله سرپرست تیم هند با مرحوم داودی در سمینارهای خارجی و برنامه هیمالیا آشنا شده بودند و ایشان را می شناختند و بسیار ناراحت شدند.

زنده یاد محمد داوودی-جمشید هدایت نصب-عیوضی-مجتبی کریمی

حضور در جلسه کمیسیون فنی در منطقه پل خواب در مورد درجه بندی سختی مسیرهای کوههای ایران-۱۳۶۸

بله او:زنده یاد محمد داودی راد متولد 1339،جوانی فعال و با مسئولیت بود که از سال 1362 وارد کادر اجرایی فدراسیون شده و با حضورش تغییرات بنیادی و اساسی در بدنه و مدیریت فدراسیون بوجود آمد و پویایی خاصی به برنامه های کوهنوردی دادند،بنده خودم شاهد بودم که در کلاسهای آموزشی سراسر کشور در شیر پلا با اینکه دبیرو نائب رئیس فدراسیون کوهنوردی بودند،کپسول 20 کیلویی گاز را شخصا" با توان بدنی خود حمل کرد و به بالا آورد تا امورات جاری معطل نگردد.

زنده یاد محمد داوودی-طاقبستان-دیواره سرطاق-مسیر ابتکار-۱۳۶۴

وی بدون هر گونه منیت و غرور،با وقار و اخلاق و منش کوهنوردی جذابیت خاصی در فدراسیون ایجاد کرد.مخصوصا"در صعودهای ورزشی و کوهنوردی نوین که به تازگی پا گرفته بود نقش سازنده و اساسی ایفا نمود.

در ضمن ایشان با اندیشه پاک و والا و با مدد از الهامات معنوی مبادرت به صعود مسیرهای متعددی با درجات بالا نمود.

پل خواب-۱۳۶۵

خوشبختانه اثرات گرانبهایش ماندگار و در تمام استانها مجموعه های سنگ نوردی به نام این بزرگوار احداث شد.

                                       راهش پررهرو است

                                        روحش شاد و یادش گرامی باد

مراسم بعد از صعود در هتل

آقایان رضا کفاش-عیوضی-کشاورز-سلیم شالوم و زنده یاد ابراهیم شیخی به همراه کوهنوردان خارجی

 

جانپناه تخت فریدون

کوهنوردان پاکستانی به همراه زنده یادابراهیم شیخی-عیوضی-محسن نیکروش

محس نیکروش-عیوضی

بر فراز دماوند

سید مرتضی موسوی به استقبال ما آمد

کوهنوردان چینی به همراه زنده یاد ابراهیم شیخی-زنده یاد داوود خادم و آقای خیرآبادی

مراسم تجلیل و اهدای لوح صعود با حضور پدر بزرگوار زنده یاد محمد داوودی

 

Search